"В моята визия за бъдещето вече не са хората, които се явяват на изпити и преминават от средното училище в университета, а тези които преминават от един етап на независимост към по-висш чрез собствената си активност и усилия на волята." - Мария Монтесори
В училище Монтесори ние създададохме пълен образователен цикъл за деца от 2 до 14-годишна възраст. В нашето училище децата и учениците се обучават в няколко разновъзрастови групи:
В програмата на ЧОУ „Д-р Мария Монтесори” се придържаме към принципи на приемственост във всички степени на образованието относно педагогическите средства на обучение и възпитание, общодидактическите техники, методи и технологии, в чиято основа са основополагащите принципи на педагогическата система на д-р Мария Монтесори:
От раждането си децата притежават вътрешна естествена потребност да се учат. В различните етапи на развитие те са привлечени от различни неща. Следвайки идеята за природосъобразно развитие на детето, Мария Монтесори предлага своя възрастова периодизация. Тя открива следните доминанти на развитие за всеки възрастов период:
От раждането до 6 години доминанта се явява „попиващият разум” на детето:
От 6 до 12 години - доминанта се явява физическата и ментална стабилност:
От 12 до 18 години - доминанта се явява физическата и социална зрялост:
Във всички периоди на развитие на децата пространството, в което те живеят, е от съществено значение за тяхното обучение.
А най-добрият вариант е това пространство да е в едно и също училище.
Така и родителите ще бъдат уверени, че децата им ще растат обградени с философията на училището, която те първоначално са избрали.
Разновъзрастовият клас има своите предимства и положителни аспекти в образователно отношение. Когато в едно и също образователно пространство живеят деца от различни възрасти, по-малките се стремят да овладеят опита и знанията на можещите, те се учат да ги уважават, да се възхищават на техните успехи, насърчавайки по този начин успелите да помагат на „по-малките си братя”. Братството, уважението, любезното отношение са част от атмосферата в смесените класове.
Нашите ученици могат да открият и оценят средата извън училището, разпознавайки онези културни аспекти, които благоприятстват плурализма и следователно личното им израстване.